sâmbătă, 31 decembrie 2011

Economii pentru zile negre, sfaturi de la bunicul lui Warren Buffett


Orice persoana ar trebui sa aiba bani pusi deoparte pentru situatii neprevazute, indiferent de profilul de risc. Acest sfat este urmat chiar si de catre cel mai cunoscut investitor la bursa, Warren Buffett, atat in viata personala cat si in afacerile pe care le conduce. Metoda a invatat-o de mic, chiar de la bunicul sau.

Warren Buffett este probabil cel mai cunoscut investitor la bursa, reusind sa acumuleze o avere imensa prin tranzactii financiare. Desi riscul si prudenta par a nu-si gasi loc impreuna in strategia unui investitor, Buffett le-a combinat cu succes, reusind in acest fel sa evite efectele negative ale crizelor financiare.

Reteta pentru a depasi situatiile neprevazute il reprezinta detinerea unei sume de bani, care sa poata fi folosita oricand este neaparat nevoie.

Am redat mai jos mesajul lui Buffet cu privire la acest aspect, publicat in raportul anual pe 2010 al fondului de investitii Berkshire Hathaway, unde este atat actionar cat si presedinte.

Mesajul lui Warren Buffet

“O scurta poveste personala, poate explica partial aversiunea noastra extrema fata de aventurismul financiar. Nu l-am cunoscut pe Charlie (n.r – Charles Munger, vicepresedinte al Berkshire Hathaway) decat atunci cand el avea 35 ani, desi a crescut la mai putin de 50 de metri de locul unde am trait 52 de ani si a frecventat acelasi liceu pe care l-au absolvit tatal meu, sotia, copii si doi nepoti. Eu si Charlie am lucrat insa amandoi la bacania bunicului meu, perioadele noastre de angajare fiind la aproape 5 ani distanta. Bunicul meu se numea Ernest, iar acest nume nu i se putea potrivi mai bine. Nimeni nu lucra pentru Ernest, nici macar ca un ajutor, fara a nu fi fost influentat de aceasta experienta.

Mai jos puteti citi scrisoarea pe care Ernest i-a trimis-o in 1939 celui mai mic fiu, unchiul Fred. Scrisori similare a trimis catre ceilalti 4 copii. Inca mai am scrisoarea pe care a trimis-o catre matusa Alice, pe care am gasit-o – impreuna cu 1.000 dolari – cand ca executor al averii sale, am deschis cutia bancara de depozitare in 1970.

Ernest nu a absolvit nicio scoala de afaceri – de fapt, nu a terminat nici macar liceul – dar a inteles importanta lichiditatii, ca o conditie necesare pentru asigurarea supravieturii. La Berkshire, am extins solutia celor 1.000 de dolari ceva mai mult si am promis ca vom pastra cel putin 10 miliarde dolari in cash […]. Datorita acestui angajament, noi pastram in mod normal cel putin 20 miliarde dolari la dispozitie pentru a face fata unor daune din asigurari fara precedent si pentru a profita rapid de oportunitatile de investitii, chiar si in perioadele de criza financiara.

Scrisoarea bunicului lui Warren Buffet

Draga Fred & Catherine,

De-a lungul unei perioade de ani buni, am cunoscut multi oameni care intr-un moment sau altul au suferit in diverse moduri, deoarece nu au putut face rost repede de bani. Am cunoscut oameni care si-au sacrificat o parte din avere pentru a obtine bani, ce erau necesar in acel moment.

Timp de multi ani, bunicul vostru a tinut o suma de bani de care putea sa se foloseasca intr-un timp foarte scurt.

De mai multi ani, am facut un obicei din a tine o rezerva pentru situatia cand as avea nevoie rapid de bani, fara sa afectez banii pe care ii am in afaceri. Au fost cateva ocazii cand am gasit foarte util sa apelez la acest fond.

De aceea, cred ca toata lumea ar trebui sa aiba o rezerva. Sper sa nu vi se intample niciodata, dar este posibil ca intr-o zi vei avea nevoie de bani, chiar urgent, si cu acest gand in minte am creat un fond, punand 200 dolari intr-un plic cu numele tau, atunci cand v-ati casatorit. In fiecare an, am mai adaugat cate putin, pana cand am acumulat 1.000 dolari.

Au trecut 10 ani de cand v-ati casatorit, iar acum acest fond este complet.

Este dorinta mea sa pastrezi aceasta suma in cutia de depozitare de la banca si sa o pastrezi in scopul pentru care a fost creata. Daca vine momentul cand ai nevoie de bani, iti sugerez sa folosesti cat mai putin cu putinta si sa completezi suma la loc cat mai repede posibil.

S-ar putea sa consideri ca suma ar trebui investitta pentru a aduce un venit. Uita de asta – satisfactia mentala de a avea 1.000 dolari la dispozitie oricand ai nevoie valoreaza mai mult decat veniturile pe care le-ar putea aduce, mai ales daca investesti in ceva care nu s-ar realiza rapid.

Daca in timp consideri ca aceasta a fost o idee buna, o poti repeta cu proprii copii.

Ernest

2 comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna
    Multumesc pentru raspuns. Te-am adaugat si eu cu titlul dorit.
    Un an nou prosper, cu sanatate si fericire

    RăspundețiȘtergere